1. Ενότητα: «ΟΞΕΙΔΟΑΝΑΓΩΓΗ – ΗΛΕΚΤΡΟΛΥΣΗ»
Περιεχόμενο ενότητας
|
Στόχοι ενότητας
|
Με τη διδασκαλία της ενότητας οι μαθητές θα πρέπει:
|
|
Αριθμός οξείδωσης. Οξείδωση – Αναγωγή
|
• να υπολογίζουν τον αριθμό οξείδωσης ενός
στοιχείου σε μία χημική ένωση,
• να διακρίνουν την οξείδωση και την αναγωγή με
βάση:
α) την πρόσληψη ή αποβολή οξυγόνου και
υδρογόνου,
β) την πρόσληψη ή αποβολή ηλεκτρονίων,
γ) τη μεταβολή του αριθμού οξείδωσης
|
Κυριότερα οξειδωτικά – αναγωγικά. Αντιδράσεις
οξειδοαναγωγής
|
• να χαρακτηρίζουν χημικές ουσίες που συμμετέχουν
σε αντιδράσεις οξειδοαναγωγής ως οξειδωτικές και αναγωγικές,
• να συμπληρώνουν χημικές εξισώσεις αντιδράσεων
οξειδοαναγωγής με τη μέθοδο της μεταβολής του αριθμού οξείδωσης
|
Παρατήρηση: Ως παραδείγματα αντιδράσεων οξειδοαναγωγής
να μελετηθούν τα:
1) Οξείδωση ΝΗ3 από CuO,
4) Οξείδωση CO από KMnO4 παρουσία H2 SO4 και
5) Οξείδωση FeCl2 από K2 Cr2 O7 παρουσία HCl.
|
2. Ενότητα «ΘΕΡΜΟΧΗΜΕΙΑ»
Περιεχόμενο Ενότητας
|
Στόχοι ενότητας
|
Με την διδασκαλία της ενότητας οι μαθητές θα
πρέπει:
|
|
Μεταβολή ενέργειας κατά τις χημικές μεταβολές.
Ενδόθερμες – εξώθερμες αντιδράσεις
|
• να ταξινομούν τις χημικές αντιδράσεις σε
ενδόθερμες και εξώθερμες,
• να συνδέουν τις μεταβολές της ενθαλπίας με τις
εξώθερμες και ενδόθερμες αντιδράσεις.
|
3. Χημική Κινητική
Περιεχόμενο Ενότητας
|
Στόχοι ενότητας
|
Με την διδασκαλία της ενότητας οι μαθητές θα
πρέπει:
|
|
Γενικά για τη χημική κινητική και τη χημική
αντίδραση− Ταχύτητα αντίδρασης
|
• να αναφέρουν το αντικείμενο μελέτης της χημικής
κινητικής,
• να ορίζουν τη μέση και τη στιγμιαία ταχύτητα
αντίδρασης,
• να εξάγουν πληροφορίες (ποιοτικά) για την
ταχύτητα και την πορεία της αντίδρασης από διαγράμματα συγκέντρωσης – χρόνου.
|
4. Ενότητα «Χημική Ισορροπία»
Περιεχόμενο Ενότητας
|
Στόχοι ενότητας
|
Με την διδασκαλία της ενότητας οι μαθητές θα
πρέπει:
|
|
Έννοια χημικής ισορροπίας – Απόδοση αντίδρασης
|
• να ορίζουν τη χημική ισορροπία,
• να αναφέρουν τα χαρακτηριστικά της χημικής
ισορροπίας,
• να ορίζουν την απόδοση μιας αντίδρασης, • να
υπολογίζουν την τιμή της απόδοσης μιας αντίδρασης όταν γνωρίζουν τις
ποσότητες των αντιδρώντων και προϊόντων.
|
Παράγοντες που επηρεάζουν τη θέση χημικής
ισορροπίας
|
• να αναφέρουν τους παράγοντες που επηρεάζουν τη
θέση μιας χημικής ισορροπίας (συντελεστές χημικής ισορροπίας),
• να διατυπώνουν την αρχή Le Chatelier,
• να προβλέπουν την επίδραση που έχουν οι
συντελεστές χημικής ισορροπίας στη μετατόπιση ισορροπίας με βάση την αρχή Le
Chatelier
|
Σταθερά χημικής ισορροπίας Kc
|
• να ορίζουν τη σταθερά Kc,
• να αναφέρουν από ποιους παράγοντες εξαρτάται η
τιμή της,
• να επιλύουν προβλήματα στα οποία συνδέονται
μερικά από τα ακόλουθα μεγέθη: η απόδοση αντίδρασης, η σταθερά ισορροπίας
(KC), οι ποσότητες των αντιδρώντων ή προϊόντων και ο όγκος του δοχείου
αντίδρασης
|
5.ΟΞΕΑ ΒΑΣΕΙΣ
Περιεχόμενο Ενότητας
|
Στόχοι ενότητας
|
Με την διδασκαλία της ενότητας οι μαθητές θα
πρέπει:
|
|
Οξέα και βάσεις. Ιοντικά υδατικά διαλύματα
|
• να περιγράφουν το μηχανισμό της διάλυσης −
διάστασης μιας ιοντικής ένωσης στο νερό,
• να περιγράφουν την αντίδραση ιοντισμού των
μοριακών (ομοιοπολικών) ενώσεων.
|
Οξέα και βάσεις κατά Βrönsted− Lowry
|
• να ορίζουν τα οξέα και τις βάσεις σύμφωνα με την
θεωρία Βrönsted− Lowry,
• να αναγνωρίζουν τα συζυγή ζεύγη οξέων και βάσεων,
• να συγκρίνουν τη θεωρία Arrhenius με τη θεωρία
των Βrönsted− Lowry
|
Ιοντισμός οξέων – βάσεων
|
• να ορίζουν το βαθμό ιοντισμού και να αναφέρουν
τους παράγοντες από τους οποίους αυτός εξαρτάται,
• να διακρίνουν τα οξέα και τις βάσεις σε ισχυρά
(−ές) και ασθενή(−είς),
• να γράφουν τις χημικές εξισώσεις ιοντισμού
ισχυρών οξέων και ασθενών οξέων και βάσεων,
• να ορίζουν τη σταθερά ιοντισμού ασθενούς οξέος Ka
και ασθενούς βάσης Kb, • να χρησιμοποιούν την τιμή της σταθεράς Ka και Kb ως
το πιο αξιόπιστο κριτήριο για τον καθορισμό της ισχύος οξέων και βάσεων
αντίστοιχα.
|
Ιοντισμός νερού. pH και pOH
|
• να περιγράφουν τον αυτοϊοντισμό του νερού,
γράφοντας τη σχετική εξίσωση και την έκφραση της σταθεράς Kw,
• να ορίζουν τα όξινα, ουδέτερα και βασικά
διαλύματα
• να ορίζουν το pH,
• να χειρίζονται την κλίμακα του pH για όξινα,
ουδέτερα και βασικά διαλύματα.
|
Διαλύματα οξέων και βάσεων. Σχέση που συνδέει την
Κa οξέος και την Kb της συζυγούς βάσης
|
• να υπολογίζουν την τιμή του pH διαλυμάτων οξέων
και βάσεων, λαμβάνοντας υπόψη και τις διαδικασίες αραίωσης − συμπύκνωσης
διαλυμάτων και ανάμιξης διαλυμάτων ίδιας ουσίας,
• να αποδεικνύουν το νόμο αραίωσης του
Ostwald ως συνέπεια του νόμου ισορροπίας, • να αποδεικνύουν τη σχέση που
συνδέει τις τιμές των σταθερών Ka και Kb ασθενούς οξέος και συζυγούς βάσης
• να προβλέπουν ποιοτικά και να υπολογίζουν
ποσοτικά την τιμή του pH διαλυμάτων αλάτων.
|
Επίδραση κοινού ιόντος
|
• να περιγράφουν τις περιπτώσεις διαλυμάτων που
έχουμε επίδραση κοινού ιόντος,
• να προβλέπουν τις συνέπειες της επίδρασης κοινού
ιόντος στον βαθμό ιοντισμού ενός ασθενούς ηλεκτρολύτη με βάση την αρχής Le
Chatelier,
• να υπολογίζουν τη συγκέντρωση κάθε ιόντος σε
διαλύματα τα οποία περιέχουν έναν ισχυρό και έναν ασθενή ηλεκτρολύτη οι οποίοι
έχουν κοινό ιόν.
|
Ρυθμιστικά διαλύματα
|
• να αναγνωρίζουν ένα ρυθμιστικό διάλυμα, • να
αναφέρουν τρόπους παρασκευής ρυθμιστικού διαλύματος,
• να αναφέρουν και να εξηγούν τις ιδιότητες ενός
ρυθμιστικού διαλύματος,
• να χρησιμοποιούν τον τύπο των Henderson και
Hasselbalch στον υπολογισμό του pH ρυθμιστικών διαλυμάτων
|
Δείκτες − Ογκομέτρηση.
|
• να αναφέρουν τις ιδιότητες των ενώσεων που
ονομάζονται δείκτες οξέων−βάσεων ή πρωτολυτικοί δείκτες,
• να υπολογίζουν την περιοχή τιμών pH μέσα στην
οποία αλλάζει χρώμα ένας πρωτολυτικός δείκτης,
• να περιγράφουν τον υπολογισμό συγκέντρωσης
διαλυμάτων οξέων ή βάσεων με ογκομέτρηση,
• να αντλούν πληροφορίες από τις καμπύλες
ογκομέτρησης,
• να επιλέγουν τον κατάλληλο δείκτη για μια
ογκομέτρηση.
|
6. Ενότητα «ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΑΚΗ ΔΟΜΗ ΤΩΝ ΑΤΟΜΩΝ ΚΑΙ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΣ ΠΙΝΑΚΑΣ»
Περιεχόμενο Ενότητας
|
Στόχοι ενότητας
|
Με την διδασκαλία της ενότητας οι μαθητές θα
πρέπει:
|
|
Τροχιακό − Kβαντικοί αριθμοί
|
• να αφηγούνται πως από την τροχιά του Bohr
καταλήξαμε στο τροχιακό, αναφέροντας τη συμβολή των De Broglie, Heisenberg
και Schrödinger,
• να αναφέρουν τους κβαντικούς αριθμούς και τις
δυνατές τιμές τους,
• να συνδέουν τις έννοιες στοιβάδα, υποστοιβάδα,
τροχιακό και ηλεκτρόνιο με τους κβαντικούς αριθμούς
|
Αρχές δόμησης πολυηλεκτρονικών ατόμων
|
• να κατανέμουν τα ηλεκτρόνια μη διεγερμένων
πολυηλεκτρονικών ατόμων ή και ιόντων σε υποστιβάδες και τροχιακά με βάση τις
αρχές της ηλεκτρονιακής δόμησης (αρχή ελάχιστης ενέργειας, απαγορευτική αρχή
του Pauli, κανόνας του Hund),
• να γράφουν τους κβαντικούς αριθμούς των
ηλεκτρονίων ενός ατόμου σε θεμελιώδη κατάσταση
|
Δομή περιοδικού πίνακα (τομείς s, p, d, f) −
Στοιχεία μετάπτωσης
|
• να διακρίνουν τους τομείς (s, p, d, f) του
περιοδικού πίνακα
• να διακρίνουν την περιοδική τάση ορισμένων
φυσικών και χημικών ιδιοτήτων των στοιχείων,
• να αναφέρουν χαρακτηριστικές ιδιότητες των
στοιχείων μετάπτωσης,
• να προσδιορίζουν τη θέση (περίοδο και ομάδα) ενός
στοιχείου αν τους δίνεται ο ατομικός του αριθμός και αντίστροφα.
|
Μεταβολή ορισμένων περιοδικών ιδιοτήτων
|
• να ορίζουν την ατομική ακτίνα και την ενέργεια
ιοντισμού, να προβλέπουν τη μεταβολή των τιμών των ιδιοτήτων αυτών σε μια
περίοδο και σε μια ομάδα του περιοδικού πίνακα,
• να αιτιολογούν τη μεταβολή της ενέργειας
ιοντισμού σε μια περίοδο και σε μια ομάδα του περιοδικού πίνακα
|
7. Ενότητα «ΟΡΓΑΝΙΚΗ ΧΗΜΕΙΑ»
Περιεχόμενο Ενότητας
|
Στόχοι ενότητας
|
Με την διδασκαλία της ενότητας οι μαθητές θα
πρέπει:
|
|
Δομή οργανικών ενώσεων − Διπλός και τριπλός Δεσμός
− Υβριδισμός
|
• να περιγράφουν πως σχηματίζεται ο σ και πως ο π
δεσμός και να δίνουν χαρακτηριστικά παραδείγματα μορίων όπου εμφανίζονται
αυτοί οι δεσμοί,
• να περιγράφουν τους δεσμούς σε μόρια οργανικών
ενώσεων με τη θεωρία του υβριδισμού.
|
Κατηγορίες οργανικών αντιδράσεων
|
• να προβλέπουν τα προϊόντα των αντιδράσεων
προσθήκης σε οργανικές ενώσεις οι οποίες περιέχουν διπλό ή τριπλό δεσμό με−
ταξύ ατόμων άνθρακα, εφαρμόζοντας αν χρειαστεί τον κανόνα του Markovnikov, •
να προβλέπουν τα προϊόντα των αντιδράσεων προσθήκης στο διπλό δεσμό του
καρβονυλίου, • να προβλέπουν τα προϊόντα των αντιδράσεων προσθήκης στο τριπλό
δεσμό των νιτριλίων, • να προβλέπουν τα προϊόντα των αντιδράσεων απόσπασης
από μια κορεσμένη ένωση, εφαρμόζοντας αν χρειαστεί τον κανόνα του Saytzeff, •
να περιγράφουν τις αντιδράσεις πολυμερισμού (προσθήκης) κυρίως σε ενώσεις του
τύπου CH2 =CHA, καθώς και σε συζυγή αλκαδιένια, • να προβλέπουν τα προϊόντα
των αντιδράσεων υποκατάστασης των αλκυλαλογονιδίων,
• να προβλέπουν τα προϊόντα των αντιδράσεων
αλογόνωσης των αλκοολών (ROH) και των αλκανίων,
• να προβλέπουν τα προϊόντα της όξινης
υδρόλυσης των εστέρων και της εστεροποίησης των αλκοολών,
• να αναγνωρίζουν τις αλκοόλες, τις καρβονυλικές
ενώσεις και τα οξέα που είναι αναγωγικά σώματα,
• να προβλέπουν τα προϊόντα αντιδράσεων οξείδωσης
οργανικών ενώσεων με οξειδωτικά μέσα, όπως KMnO4 , K2 Cr2 O7 , Tollens και
Fehling,
• να αναγνωρίζουν τον όξινο και βασικό χαρακτήρα
χαρακτηριστικών οργανικών μορίων και ομάδων,
• να αναγνωρίζουν τις οργανικές ενώσεις που δίνουν
την αλογονοφορμική αντίδραση, • να προβλέπουν τα προϊόντα της αλογονοφορμικής
αντίδρασης,
• να γράφουν τις χημικές εξισώσεις όλων των
παραπάνω αντιδράσεων
|
Διακρίσεις − Ταυτοποιήσεις
|
• να ταυτοποιούν και να διακρίνουν οργανικές
ενώσεις, χρησιμοποιώντας χαρακτηριστικές αντιδράσεις
|
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου